Jak sklad funguje? 4 základní fáze s popisem.
1. Skladování.
Jedná se o komplexní proces, který se zabývá řízením zásob dané firmy. Začíná to samotnou analýzou poptávky, přes vytvořené objednávky až po příjem a skladování zboží. Posledním krokem je odeslání nebo vyzvednutí zboží zákazníkem.
Zboží musí být bezpečně uskladněno a jeho pohyb ve skladu nesmí být narušen.
Efektivní skladování vyžaduje:
✔ vyškolený personál,
✔ potřebný úložný prostor,
✔ specializované stroje a zařízení,
✔ přizpůsobené vybavení (regály, kompletační stoly, skladovací nábytek atd.),
✔ vhodný systém řízení.
2. Proces skladování je třeba rozdělit do čtyř hlavních fází.
Příjem zboží.
Jak již název napovídá, jedná se o uskladnění zboží. Začíná analýzou dokumentů a kontrolou, zda s nimi přijatý náklad zcela souhlasí. V tomto okamžiku se také provádí kontrola fyzického stavu přepravy, aby se co nejdříve zjistilo případné poškození. Po ověření této skutečnosti proběhne vykládka. Probíhá ve speciálních nakládacích docích. Odtud se zboží přesune do příjmového prostoru, kde se roztřídí, náležitě označí a přemístí do skladu.
Správné fungování této fáze optimalizuje provozní náklady a minimalizuje riziko zpoždění, které by ovlivnilo další provoz a efektivitu celého objektu. Klíčová je dobrá organizace a komunikace mezi dodavateli, dopravci, distributory a skladem. Včasné odhalení jakékoli, i té nejmenší anomálie umožní okamžitou reakci a zabrání zpoždění.
Skladování.
Dodané zboží je ve skladovacích prostorách umístěno v pořádku a v souladu s požadavky (např. vhodná vlhkost nebo teplota). Dobrá organizace v této fázi má významný vliv na provoz celého skladu.
Rozmístění přijatého zboží ve skladu může být založeno na jedné z mnoha používaných metod, z nichž nejoblíbenější jsou:
✔ metoda volných míst skladování,
✔ metoda trvalých míst skladování,
✔ metoda ABC (tzv. metoda rotace zásob).
Bez systému řízení skladu (WMS) nebude skladování probíhat hladce. Právě on dohlíží na štítkování a umožňuje rychlou lokalizaci hledaných předmětů. Systém WMS poskytuje přehled o aktuálních skladových zásobách v reálném čase, takže zboží lze doplnit s předstihem a nedochází k nedostatkům a výpadkům v dodávkách.
Kompletace.
Jedná se o vyzvedávání zboží ze skladových prostor za účelem sestavení objednávek zákazníků. Tyto činnosti jsou většinou zpracovávány ručně zaměstnanci s podporou automatizace a mechanických zařízení.
Kompletace se skládá z:
✔ vyzvednutí zboží ze skladu,
✔ skompletování objednávky,
✔ kontroly shody kompletace s vytvořenou objednávkou,
✔ zabezpečení a zabalení zboží tak, aby bylo doručeno nepoškozené.
Vydání.
Závěrečná fáze procesu skladování, která spočívá především ve vydání zboží příjemci.
Slouží k tomu vyhrazený prostor, kde se provádí:
✔ další ověření vydaného zboží – kontrola dokumentace, úplnosti a štítkování (správné údaje o příjemci, dodací adresa atd.),
✔ správné nakládání zboží v souladu s přidělenou trasou a zvoleným dopravním prostředkem.
3. Optimalizace skladování a toků ve skladu.
Pro optimalizaci působení celého skladu lze ovlivnit každou z výše uvedených fází.
Příjem a výdej zboží.
Velký význam má zlepšení provozu vykládacích doků. To je možné, pokud systém WMS efektivně plánuje časy dodání a přijetí zboží, což následně zabraňuje vzniku front.
Skladování.
Pokud jsou skladovací prostory plně využity, může být dobrým řešením přizpůsobit metody skladování co nejvíce výšce budovy. Na pomoc přicházejí regály vysokého skladování s namontovanými paletovými zakladači.
Pokud je to možné – vyplatí se uvažovat o zmenšení pracovních uliček. Správně zvolené posuvné regály mohou téměř zdvojnásobit dostupný úložný prostor.
Dokonce i samotný design polic, jejich velikost nebo rozestupy mezi nimi by měly být přizpůsobeny zboží, které se na nich má skladovat. To lze plánovat již od samého počátku, tedy v době jejich návrhu.
Kompletace.
Tato fáze je pro podniky obvykle klíčová a zabere nejvíce času. Co lze v této oblasti zlepšit?
Je třeba začít ergonomickým uspořádáním zboží ve skladu. Důležité jsou rozměry jednotlivých položek, individuální požadavky na skladování (teplota, požadovaná vlhkost, hmotnost atd.) a jejich umístění vzhledem k rychlosti rotace.
Při ruční kompletaci je vhodné zajistit dostatek odpovídajících kompletačních vozíků.
Samotný proces balení a přípravy zásilek lze zefektivnit a zkrátit použitím profesionálních ergonomických balicích stolů.
Pro zlepšení komunikace mezi různými oblastmi skladu se vyplatí navrhnout a vytvořit systém průmyslových vodičů. Zautomatizuje tak pohyb zboží a omezí zbytečné trasy, které by museli absolvovat zaměstnanci.
Doporučené články:
E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu...
Logistika 4.0 – náročná výzva nebo příležitost k růstu?
Samotný pojem "logistika" vznikl již dávno, někdy v 10. století. Zpočátku však nepřekročil rámec použití ve vojenském kontextu. Dnes se...
Skladoví roboti jako součást logistických procesů.
Základem pro automatizaci logistických procesů ve skladu a jejich efektivní průběh je jak využití moderních technologií, tak i řádně vyškolený...
Obálky. Druhy a jejich použití.
Obálka je na první pohled papírový obal, který se používá k zasílání dopisů nebo jiných plochých předmětů poštou. Existuje v...
Jak zabalit knihu pro přepravu, aby se nepoškodila?
S velkou pravděpodobností lze říci, že každý se již setkal s balíčkem obsahujícím knihu. Nákup v zásilkových knihkupectvích je obvykle...
Napsat komentář