E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
1. Změny na trhu elektronického obchodování.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu obchodu. Nikdo si ani nepředstavoval, že se to po několika letech dramaticky změní. Zpráva Komory elektronického hospodářství ukazuje, že počet lidí, kteří v tomto období nakoupili online, je 9/10, což představuje nárůst ze 45 % na 87 %.
Nelze popřít, že na tuto změnu měla velký vliv pandemie COVID-19, která donutila podnikatelé přijmout online řešení a jejich zákazníky rychle se přizpůsobit tomuto vysoce digitalizovanému prostředí.
Prodejci navíc získali možnost oslovit širší publikum bez ohledu na to, kde se na mapě světa nacházejí.
2. Možné oblasti pro zavedení změn.
Největší oblastí pro změnu a boj firem o spotřebitele se stává rychlost a správnost vyřízení objednávky. To vyžaduje mnoho práce při vyřizování přepravy a vrácení objednávek. Záleží nejen na čase, ale také na správnosti jejich realizace.
Rychle rostoucím trendem se nyní stává „rychlý obchod“, který v některých oblastech nabízí okamžité doručení během 10 až 15 minut, nebo dokonce ještě týž den („doručení ve stejný den“).
Nárůst počtu online objednávek také vede k tomu, že společnost získává velké množství údajů o zákaznících, které může využít k přesnějšímu profilování a cílení dalších akcí podle jejich preferencí a zájmů.
3. Analýza trhu.
Při analýze trhu elektronického obchodování je třeba se zaměřit na několik faktorů:
– inflaci. Dlouhodobé trvání vede zákazníky k nakupování na internetu, kde mohou najít nižší ceny a atraktivní akce. Mimochodem, je snadné si všimnout, že povědomí spotřebitelů se zvýšilo. Lidé nakupují opatrně, pečlivě zkoumají ceny a vybírají si nabídky, které jsou pro ně nejatraktivnější.
– využití moderních technologií. Jakákoli inovace, která podporuje provoz internetových obchodů, má za následek růst online prodeje. Automatizace logistických procesů, zvýšená dostupnost samoobslužných výdejních míst nebo odložené platby motivují zákazníky k zadávání objednávek. Tím se zvyšuje konkurenceschopnost online nabídky ve srovnání s kamennými obchody. V popředí jsou také transakce prostřednictvím mobilních zařízení („mobile first“), tj. prováděné v čase a na místě, které závisí výhradně na preferencích spotřebitele. Nemusí být vázání přístupem do kanceláří nebo k počítačům a samotný chytrý telefon je zařízení, se kterým se prakticky nikdo nikdy nerozloučí.
– boj o zákazníky prostřednictvím marketingových kampaní. Správně vedená reklama má sílu ovlivnit nákupní rozhodování spotřebitelů.
– změny v profilech zákazníků související s generační obměnou a zakořeněnými spotřebitelskými zvyklostmi. Mladší generace považují nakupování online za zcela přirozenou činnost, zatímco starší generaci je třeba vhodně povzbudit a motivovat.
– nepředvídatelnost. Je třeba se vypořádat nejen s inflací, ale také se slabou poptávkou, zvýšeným napětím na mezinárodní scéně nebo blízkostí válečných událostí na Ukrajině.
Spotřebitelé si vybírají nabídky, které jim nejvíce vyhovují. Aby mohli držet krok s trendy a zvyšovat prodeje, musí se majitelé internetových obchodů zajímat o dostupné novinky a cílevědomě rozvíjet další distribuční cesty.
Klíčem k úspěchu je koordinované řízení různých kanálů ve spojení s rozsáhlým dodavatelským řetězcem.
4. Možná rizika.
Elektronické obchodování však není bez rizik. Mezi největší z nich patří:
– narušení bezpečnosti a převzetí uživatelského účtu,
– krádež dat z webových stránek obchodů a jejich předávání konkurenci (včetně cen, popisů produktů atd.),
– podvody při transakcích platebními kartami a útoky na dárkové karty.
Intenzivní činnost konkurence může vyvolat cenový závod, který má zásadní dopad na výši marže a ziskovost podnikání.
Problematické mohou být i změny právních předpisů, které stanoví pravidla ochrany osobních údajů. Z toho vyplývá řada omezení digitálního marketingu, která tlumí prodejní a propagační strategie.
5. Závěry.
Objevuje se mnoho názorů, že bude těžké vrátit se do stabilních a snadno předvídatelných časů druhé dekády 21. století. Nejbezpečnější obchodní model se bude muset spoléhat na práci v nestálém a velmi nejistém prostředí. To vyžaduje mnoho změn a modernizací stávajících procesů.
Z analýzy údajů dostupných na oborových internetových stránkách lze vyvodit, že od ledna letošního roku došlo ke znatelnému poklesu poptávky ve všech odvětvích. Velkou roli v tom hraje dvouciferná inflace a geopolitické faktory. Odborníci předpokládají, že jakmile skončí válka na Ukrajině, vše se pohne směrem vzhůru.
Doporučené články:
E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu...
Logistika 4.0 – náročná výzva nebo příležitost k růstu?
Samotný pojem "logistika" vznikl již dávno, někdy v 10. století. Zpočátku však nepřekročil rámec použití ve vojenském kontextu. Dnes se...
Skladoví roboti jako součást logistických procesů.
Základem pro automatizaci logistických procesů ve skladu a jejich efektivní průběh je jak využití moderních technologií, tak i řádně vyškolený...
Obálky. Druhy a jejich použití.
Obálka je na první pohled papírový obal, který se používá k zasílání dopisů nebo jiných plochých předmětů poštou. Existuje v...
Jak zabalit knihu pro přepravu, aby se nepoškodila?
S velkou pravděpodobností lze říci, že každý se již setkal s balíčkem obsahujícím knihu. Nákup v zásilkových knihkupectvích je obvykle...
Napsat komentář