Jak balit balíky? 5 pravidel efektivního balení.
Každý majitel internetového obchodu ví, jak obtížný, časově náročný a nákladný je proces balení. Bohužel je to nevyhnutelné. Je to proto, že výrobek musí být dostatečně chráněn před poškozením při přepravě, ale i samotná forma obalu má významný vliv na to, jak nás kupující vnímají. Stačí si přečíst recenze napsané po nákupu, kde jsou nejčastěji hodnoceny rychlost dodání, kontakt s prodejcem a právě ochrana balíků. Proto je tento aspekt nesmírně důležitý jak pro nás, tak pro naše zákazníky. Jak to dělat dobře a zároveň nezkrachovat?
V tomto průvodci vám představíme 5 nejdůležitějších pravidel, která prostě musíte vzít v úvahu.
Pravidlo 1: Vnější obal
Právě tento prvek je první a nejdůležitější ochranou vašich výrobků na cestě k zákazníkovi. Jejich odolnost může zaručit váš úspěch nebo neúspěch. Nejběžnějšími obaly používanými pro přepravu výrobků jsou lepenkové krabice, obálky a fóliové obaly.
Obálky, ať už běžné, bublinkové nebo fóliové, se používají pro výrobky, které jsou velmi pevné, mají malé rozměry a nízkou hmotnost. Nepředstavují dobrou ochranu. Výrobek, který do nich vkládáme, musí mít nutně vlastní ochranu, např. v podobě pevného blistru, kartonu nebo krabice. Jejich použití je spíše nutností vyplývající z požadavků kurýrních společností než druhem ochrany. Důvodem je jejich nedostatečná odolnost proti ohybu nebo tlaku. Výborně poslouží, pokud posíláte paměťovou kartu v krabičce, drobnou elektroniku v pevných blistrech nebo oblečení.
Kartony jsou díky svému tvaru a různým velikostem nejuniverzálnější formou obalu. Jejich cena je samozřejmě mnohem vyšší než cena obálek nebo fóliových obalů, proto nemusejí být ve všech případech tou nejlepší volbou. Skvěle se osvědčí u výrobků, které vyžadují větší ochranu, ale také v situacích, kdy posíláte například několik položek jednomu příjemci.
Na trhu je k dispozici velký sortiment kartonů. Můžeme si vybrat z mnoha velikostí, gramáží, typů nebo barev. Této problematice jsme se již věnovali v jiném z našich článků, kde najdete podrobné vysvětlení – KLIKNĚTE pro přechod na článek.
Pravidlo 2: Výplň
Výplň má za úkol přímou ochranu výrobku před poškozením. Vyplňuje volný prostor v krabici/obálce, neumožňuje pohyb výrobku a poskytuje tlumení v případě pádu.
Nejčastěji používané výplňové materiály jsou:
- Bublinková fólie – velmi univerzální a oblíbený materiál. Umožňuje jak zabalení samotných výrobků, tak dodatečné vyplnění prostoru uvnitř kartonu / obálky / fóliového obalu. Dokonale se přizpůsobí balenému výrobku. Má vynikající ochranné vlastnosti.
- Papírová výplň – vzhledem k trendu ekologického balení získává na oblibě, zejména proto, že při správném použití není horší než bublinková fólie. Používá se hlavně pro kartonové obaly. Její použití spočívá především ve vyplnění prostoru mezi baleným výrobkem a kartonem. Pokud to uděláme správně, tj. správně vyložíme dno, boky a vrch krabice, získáme opravdu dobře zabezpečený balíček. Na výběr máme několik typů papírových výplní. Patří mezi ně recyklovaný papír, který lisujeme pomocí speciálních podavačů, kartonová výplň vyrobená z lepenkových krabic nebo prořezávaný papír.
- Vzduchové polštáře – fungují podobně jako papír, tj. nebalí se do nich samotný výrobek, ale chrání prostor mezi výrobkem a kartonem. Jejich největší nevýhodou je potřeba speciálního stroje k jejich plnění vzduchem. Polštáře jsou dodávány v plochém, srolovaném stavu. Teprve když jsou potřeba, stroj je naplní vzduchem a uzavře, finálním výsledkem je hotová výplň. Je to ohromná úspora místa, avšak vyžaduje další náklady související s nákupem stroje.
- Skropak – relativní novinka na trhu. Jeho nespornou výhodou je, že je zcela biologicky odbouratelný, proto je rozhodně šetrný k životnímu prostředí. Vzhledově připomíná křupky. Stejně jako papír a polštáře se používá k vyplnění prázdných míst v kartonu. Nevýhodou tohoto řešení je skladování, protože zabírá hodně místa.
Pravidlo 3: Označení
Označení je způsob, jak dopravci (zjednodušeně řečeno) sdělit, co zásilka obsahuje a jak s ní musí být nakládáno. Obvykle má podobu nálepky, kterou jednoduše nalepíme. Pokud balíky obsahují křehké výrobky, je vhodné použít označení „Pozor sklo“ nebo „Pozor křehké“. V určitých situacích můžeme také použít nálepku „Neklopit“, která označuje horní část zásilky, aby nedošlo k jejímu otočení během přepravy. Samotné výstražné štítky nám bohužel nedávají žádnou záruku, že tyto připomínky vezmou v úvahu například kurýři. Nicméně, jejich použití negeneruje žádné velké náklady a může přinést hmatatelné výsledky.
Pravidlo 4: Pracoviště
Vhodně uzpůsobené pracoviště je mimořádně důležitou součástí procesu balení. Použitím profesionálního balicího stolu lze balení urychlit a usnadnit, snížit množství použitého výplňového materiálu, zvýšit ergonomii práce a omezit počet chyb.
Pracoviště musí být ideálně přizpůsobeno našemu způsobu balení, použitým materiálům a baleným produktům. Mělo by obsahovat vhodné police a úchyty. Možnost regulace výšky jednotlivých prvků. To vše proto, aby to, co se nejčastěji používá, bylo vždy po ruce a ve správné výšce. Balení je pak mnohem snazší a lehčí. Mimovolně tak operátoři odvádějí svou práci rychleji a méně se při ní unaví.
Na co se zaměřit před nákupem profesionálního balicího stolu?
- Zkušenosti výrobce – to je opravdu nesmírně důležité. Chtěli byste řídit vůz vyrobený někým, kdo to dělá poprvé a v tomto oboru teprve začíná? Jde samozřejmě o přehnaný příklad, ale specialisté na výrobu balicích stolů to dělají již roky. Zdokonalují svou konstrukci. Znají odpovědi na vaše otázky a mají za sebou tolik projektů, že vám mohou pomoci v celém procesu navrhování vašeho ideálního pracoviště. Takového výrobce lze snadno ověřit pomocí referencí, realizací, procházením sociálních sítí, hodnocení na internetu a samozřejmě posouzením profesionality webových stránek, které musí obsahovat všechny nejdůležitější informace o výrobku, ale také články nebo návody, které dokládají znalosti společnosti.
- Modularita a rozšiřitelnost – modularita umožňuje přizpůsobit pracovní stanici vašim potřebám a očekáváním. Stůl pro balení balíků je konfigurován trochu jako auto v autosalonu. Nejprve vybereme velikost základní verze (v případě automobilu verzi karoserie) a poté příslušenství (v případě automobilu dodatečnou výbavu), jako jsou police nebo držáky. Čím více příslušenství výrobce nabízí, tím více možností přizpůsobení máme, a tím lépe tedy budou uspokojeny naše potřeby. Důležité také je, aby nám stůl dával možnost jej v budoucnu změnit. Nemůžeme předvídat, co se stane za rok, za dva nebo za pět let (a dobrý stůl je zárukou dlouholeté spolehlivé práce). Může dojít ke změnám v procesech balení, sortimentu nebo jiných aspektech. Pak je dobré mít k dispozici balicí stůl, který nám bez úprav, vrtání a dalších složitých změn umožní rychlé přizpůsobení.
- Trvanlivost a záruka – dobrý stůl je spolehlivý stůl. Jednoduše. Ve skutečnosti je to různé. Jak to zhodnotit? Stůl by měl mít stabilní ocelovou konstrukci s minimem šroubových spojů. Každé místo, které je sešroubováno, je potenciálním místem, kde dochází k uvolnění a vibracím, čemuž se chceme vyhnout. Pokud nám objednaný stůl přijde v kartonové krabici po vzoru nábytku ze švédského obchodu, může to být první varovný signál. Dobré balicí stoly se obvykle dodávají na paletě a většinou ve smontovaném stavu. Na příjemci pak jen „kosmetika“. Ocelovou konstrukci má samozřejmě každý stůl. Záleží však na tom, jaká je to konstrukce. Jestli jsou to lehké tenkostěnné komponenty, ohýbané a perforované pro zvýšení pevnosti, nebo jednoduše silnostěnné profily, které jsou při běžném používání prakticky nezničitelné. Pozornost bychom měli věnovat také samotné desce stolu. Některé materiály jsou odolnější, jiné méně. V případě dřevěných materiálů mohou při práci s nožem vzniknout třísky a další poškození, které ohrožuje jak výrobky, tak zásilky a osoby pracující na takovém pracovišti. Alternativou je hliník, který takovému poškození nepodléhá. Vznikají na něm sice škrábance, ale ty jsou mělké a bezpečné, i když do nich přímo říznete nožem. Nevýhody? Vyšší cena. Jedná se o materiál, který stojí podstatně více než materiály na bázi dřeva a vyžaduje ruční zpracování. V konečném důsledku bude takový stůl jednoduše dražší, ale stojí to za zvážení, protože se jedná o investici na dlouhá léta dopředu. Poslední aspekt – záruka. Proč někteří výrobci nabízejí jeden rok, jiní dva roky a další sedm let? Stejně jako u jiných výrobků platí, že čím delší je záruční doba, tím větší je naše jistota, a délka nabízené záruky může být ukazatelem toho, o jak kvalitní výrobek se jedná.
Pravidlo 5: Reklama
Navzdory tomu, co si možná myslíte, toho lze po dodání zásilky ještě hodně udělat. Existuje spousta způsobů, jak zvýšit spokojenost zákazníků, pozitivně je překvapit nebo přesvědčit k opakovaným nákupům / přihlásit k odběru newsletteru nebo registraci do vašeho internetového obchodu – stačí využít prostor v zásilce. Co můžete udělat? Několik příkladů:
- Přihoďte slevový leták na další nákup nebo vybrané produkty.
- Přidejte dárek, např. v podobě přívěsku na klíče, samolepky nebo jiného reklamního předmětu.
- Sladký bonus? Proč ne. Koneckonců můžete k dodávce přidat například bonbon s vlastním logem.
- Požádejte o hodnocení obchodu, aukční stránky nebo vizitky Google.
- Nabídněte slevu za přihlášení k odběru newsletteru nebo registraci v obchodě.
Jak vidíte, možností je opravdu mnoho. Vše závisí na typu zákazníka nebo prodávaného produktu. Hledejte u sebe nestandardní řešení a vyzkoušejte je v praxi.
Doporučené články:
E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu...
Logistika 4.0 – náročná výzva nebo příležitost k růstu?
Samotný pojem "logistika" vznikl již dávno, někdy v 10. století. Zpočátku však nepřekročil rámec použití ve vojenském kontextu. Dnes se...
Skladoví roboti jako součást logistických procesů.
Základem pro automatizaci logistických procesů ve skladu a jejich efektivní průběh je jak využití moderních technologií, tak i řádně vyškolený...
Obálky. Druhy a jejich použití.
Obálka je na první pohled papírový obal, který se používá k zasílání dopisů nebo jiných plochých předmětů poštou. Existuje v...
Jak zabalit knihu pro přepravu, aby se nepoškodila?
S velkou pravděpodobností lze říci, že každý se již setkal s balíčkem obsahujícím knihu. Nákup v zásilkových knihkupectvích je obvykle...
Napsat komentář