Obsah:
Ergonomie práce – na co se zaměřit při výběru vybavení skladu?
Jak chápat ergonomii?
Podle slovníkové definice je to: „věda, která se zabývá principy a metodami přizpůsobení vybavení a nástrojů fyzickým a duševním vlastnostem člověka“. Zjednodušeně lze říct, že se jedná souhrn prací souvisejících s plánováním, návrhem a konstrukcí všech nástrojů, vybavení pracoviště a úkolů svěřených zaměstnanci tak, aby byly pro něj co nejvíce šetrné. To zahrnuje nespočet otázek týkajících se jeho fyzického i psychického pohodlí.
Co můžete považovat za pracovní nástroj?
Patří sem nejjednodušší obyčejná tužka, plány a pravidla činnosti, kterými je třeba se řídit, až po velká, specializovaná zařízení, jejichž obsluha vyžaduje značné znalosti a zaškolení.
Vybavení pracoviště.
Tím se rozumí celé strojní haly a výrobní linky – tedy komplex zařízení, často vzájemně spolupracujících, s nimiž člověk vykonává svou práci, a také konstrukce a nábytek určené k tomuto účelu.
Úkoly přidělené zaměstnancům.
- Fyzické. Zahrnují fyzické úsilí, sahání po něčem, pohyb na pracovišti a mimo pracoviště.
- Duševní. Nejčastěji se jedná o seznamování s instrukcemi, pracovními plány – což v dlouhodobém horizontu způsobuje psychickou únavu a v horším případě i nepochopení daných pokynů.
Největší výhody plynoucí z ergonomie.
Dodržování ergonomických požadavků zlepšuje jeden z důležitých aspektů, který by neměl být v žádné firmě zanedbatelný.
Metody adaptace pracoviště.
Dobře fungující pracoviště musí být bezpodmínečně přizpůsobeno jednotlivým zaměstnancům.
- Lze to zajistit již ve fázi vytváření daného místa. To je pak budováno a zefektivňováno od samého začátku (tzv. koncepční ergonomie).
- Občas dochází také ke změnám, které jsou prováděny již na funkčním pracovišti. V takovém případě korekční ergonomie zvýší efektivitu a produktivitu těch, kteří na tomto místě dosud pracovali.
Ergonomické pracoviště – jednoduše příkladem.
V dnešní době pracuje velká část pracovníků u počítačů nebo různých typů monitorů. Mnohým se může zdát, že jde o lehkou, snadnou a příjemnou práci, která nevyžaduje mnoho úsilí. To však není tak samozřejmé. Začněme tím, že každodenní dlouhé sezení není pro člověka přirozené. Čím více času trávíme u počítače, tím více ohrožujeme svou páteř nebo namáháme oči. Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby škody způsobené takovou prací byly co nejmenší.
Na příkladu výše uvedené počítačové pracovní stanice věnujte pozornost:
- Výšce umístění nebo zavěšení monitoru – horní okraj obrazovky v úrovni očí.
- Držení těla – hlava směřuje rovně, žádné ohýbání nebo nepříjemné rotace.
- Poloha monitoru a klávesnice – v přímce vůči k uživateli.
- Pokud je to možné – přirozené osvětlení bez zbytečných odrazů světla, např. ze strany okna.
- Poloha rukou – neměly by viset dolů, k opoře nejlépe použít područky židle. O pracovní desku stolu by se měla opírat pouze zápěstí.
- Způsob sezení – židle musí být nastavitelná nahoru a dolů a pod úhlem.
- Pohodlí pro nohy – při dlouhém sezení může být nezbytná opěrka nohou.
- Lad a pořádek všude kolem.
Výše uvedený popis se zaměřil na konkrétní příklad, ale platí to pro jakékoli pracoviště bez ohledu na odvětví, v jakém daná firma působí.
7 klíčových zásad ergonomického pracoviště:
- snažte se pracovat v přirozené poloze,
- minimalizujte nadměrnou námahu a únavu,
- pracujte v uzpůsobené, pohodlné výšce,
- mějte nářadí v dosahu ruky,
- omezte zbytečné pohyby – tj. sahání daleko nebo do výšky,
- měňte polohu těla, donuťte se k pohybu – třeba jen ke krátké procházce, přesunu na jiné místo,
- udržujte pořádek.
Ergonomie práce ve skladu – specifika a doporučená řešení.
Tento typ práce je velmi specifický. Prováděné činnosti se velmi liší od ostatních standardních profesních povinností. Pokud chcete navrhnout ergonomické pracoviště, musíte v první řadě zvážit jeho přizpůsobení lidem, kteří na něm budou pracovat.
Největší význam má výška zaměstnance, ale není nutné každého přesně změřit a přizpůsobit mu vybavení skladu. Lepší variantou bude použití univerzálních a nastavitelných polic a regálů. Každý stůl, židle, psací stůl nebo jiný prvek skladu by měl být nastavitelný podle výšky dané osoby.
Aby se zboží dostalo do regálů skladu, musí tam být dopraveno. To vyžaduje použití lehkých, praktických a obratných vozíků, které nevyžadují vynaložení přílišné síly obsluhy. Maximální zatížení, které mohou pracovníci nést, podléhá přísným normám, které nesmí být překročeny. Pro muže je to 50 kg pro příležitostnou práci a 30 kg pro stálou práci do vzdálenosti 25 m. Pro ženy je to náležitě: 20 kg při příležitostné práci a 12 kg při stálé práci (pohyb po rovném povrchu, maximálně 4x za hodinu)*.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci vyžadují, aby byly splněny i další požadavky, jako je nízká hladina hluku, vhodná intenzita osvětlení, přiměřená okolní teplota, vlhkost vzduchu a dobrá ventilace.
Balení a přeprava.
Z širšího hlediska nejsou sklady jen o skladování. Velmi často je v nich uložené zboží finálně baleno a odesláno příjemcům. V této fázi má největší význam vhodná pracovní deska. Velké, multifunkční uplatnění zde mají profesionální balicí stoly, které lze individuálně konfigurovat podle konkrétních požadavků.
Celé takové pracoviště by mělo být přizpůsobeno použitému systému balení a typu použitých materiálů. Pro ergonomickou práci je vhodné mít odpovídající police a držáky, které musí být výškově nastavitelné. Veškeré vybavení a příslušenství by se mělo nacházet v dosahu pracovníka.
Vsaďte na profesionály.
Chcete-li tento proces ve své firmě výrazně zjednodušit, podívejte se na profesionální výrobky firmy effepack. Navštivte náš obchod, kde najdete plně variabilní balicí stoly se zárukou 7 let. Našeho konzultanta můžete také kdykoli kontaktovat e-mailem: info@effepack.cz.
Doporučené články:
E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu...
Logistika 4.0 – náročná výzva nebo příležitost k růstu?
Samotný pojem "logistika" vznikl již dávno, někdy v 10. století. Zpočátku však nepřekročil rámec použití ve vojenském kontextu. Dnes se...
Skladoví roboti jako součást logistických procesů.
Základem pro automatizaci logistických procesů ve skladu a jejich efektivní průběh je jak využití moderních technologií, tak i řádně vyškolený...
Obálky. Druhy a jejich použití.
Obálka je na první pohled papírový obal, který se používá k zasílání dopisů nebo jiných plochých předmětů poštou. Existuje v...
Jak zabalit knihu pro přepravu, aby se nepoškodila?
S velkou pravděpodobností lze říci, že každý se již setkal s balíčkem obsahujícím knihu. Nákup v zásilkových knihkupectvích je obvykle...
Napsat komentář