Čárový kód - co skrývá a proč ho používáme?
Co to je a k čemu se používá?
Pod populárním pojmem „čárový kód“ se skrývá kód EAN, který se používá v mnoha odvětvích, včetně obchodu a logistiky, již od roku 1977. Přeloženo doslova: EAN – Evropský výrobní kód (z ang. Evropean Article Number). Jedná se o souvislý číselný modulární kód. Tiskne se na výrobky nebo jejich obaly, nutně ve vysoké kvalitě, protože má neobvykle přesný záznam.
Používá se především k přesné identifikaci produktů v e-commerce.
Jak je konstruován?
Používá se několik verzí kódů EAN.
- EAN-13 – nejčastěji používaný. Skládá se z 12 daných číslic a jedné kontrolní číslice,
- EAN-8 – nejčastěji se používá pro menší obaly (když je EAN-13 příliš dlouhý), má 7 daných číslic a jednu kontrolní číslici,
- EAN-128 – má proměnlivý počet alfanumerických znaků a jednu kontrolní číslici,
- EAN-4 – skládá se ze 13 daných číslic a jedné kontrolní číslice.
Když říkáme EAN, měli bychom si uvědomit, že máme na mysli vytištěné bílé a černé pruhy – vizuální verzi GTIN. Obě zkratky se často používají zaměnitelně, ale neznamenají totéž. GTIN je číselná sekvence zapsaná pod čárovým kódem. Kód EAN se načítá pomocí speciální čtečky, ale lze jej zadat i ručně – zadáním celého čísla GTIN do programu.
Číslice obsažené v daném kódu nejsou v žádném případě náhodné. Celé číslo je rozděleno do čtyř modulů:
- prefix GS1- tj. kód země (pro Českou republiku je to 859) – ale POZOR – nejedná se o zemi výroby, ale o zemi, kde se daná společnost připojila k systému GS1,
- označení vlastníka / výrobce (4-8 číslic) – každý subjekt má svůj vlastní individuálně přidělený kód, takže je snadno identifikovatelný,
- kód produktu (1-5 číslic) – přiděluje jej vlastník, ale k jeho použití je třeba povolení,
- kontrolní číslice, která podle definovaného algoritmu ověřuje správnost celého čísla.
Používání kódů EAN ve skladu.
- automatické zaznamenávání veškeré dokumentace týkající se zaváděných výrobků,
- vyznačení místa skladování kódy, které jsou uvedeny na daných produktech,
- kompletace a kontrola připravených zásilek podle zadaných objednávek,
- inventarizace online,
- komplexní inventarizace zásob pomocí bezdrátového terminálu,
- identifikace informací o daném výrobku,
- třídění a uspořádání dokumentace,
- doplňování zásob, péče o potřebné zásobení skladu.
Výhody používání kódů EAN:
- snadná lokalizace zboží v každé fázi jeho výroby a distribuce,
- odstranění identifikačních chyb – samotný kód zabírá málo místa, ale může obsahovat mnoho důležitých informací,
- zvýšení produktivity skladníků ve srovnání s ručním zadáváním zboží do počítačového systému,
- minimalizace nákladů na správu skladu.
Postup pro získání kódu EAN.
Majitel značky, který chce používat kódy EAN, musí požádat organizaci GS1 Česko o získání práva na jednoznačnou identifikaci obchodních jednotek. Pokud je výše uvedený vlastník zároveň výrobcem, může přidělovat kódy z vlastních zásob. Při zadávání výroby jinému subjektu – může přidělit kódy z vlastních zásob nebo pověřit výrobce pro konkrétní zadanou výrobu, aby používal jeho vlastní kódy.
Doporučené články:
E-commerce trh. Příležitosti a hrozby.
Trh e-commerce prošel v uplynulém desetiletí obrovskou proměnou. Zpočátku považovali prodejci tento typ obchodu pouze za malý doplněk ke stacionárnímu...
Logistika 4.0 – náročná výzva nebo příležitost k růstu?
Samotný pojem "logistika" vznikl již dávno, někdy v 10. století. Zpočátku však nepřekročil rámec použití ve vojenském kontextu. Dnes se...
Skladoví roboti jako součást logistických procesů.
Základem pro automatizaci logistických procesů ve skladu a jejich efektivní průběh je jak využití moderních technologií, tak i řádně vyškolený...
Obálky. Druhy a jejich použití.
Obálka je na první pohled papírový obal, který se používá k zasílání dopisů nebo jiných plochých předmětů poštou. Existuje v...
Jak zabalit knihu pro přepravu, aby se nepoškodila?
S velkou pravděpodobností lze říci, že každý se již setkal s balíčkem obsahujícím knihu. Nákup v zásilkových knihkupectvích je obvykle...
Napsat komentář